Svar: Komælk - 12 mdr.

5. juli 2022

Alder:
12 mdr.

Kære Hanne

Kæmpe stort tillykke med 1 års dagen - håber at I får en rigtig dejlig fødselsdag og at Loui bliver fejret på bedste vis:)

Det lyder rigtig fint med ca. 1 flaske i døgnet, den må I gerne bibeholde 1-2 måneder endnu og så stille og roligt trappe den ud, så flaskegivning helt stopper :) Der bør stadig være MME i flasken.

Fra 1 års alderen kan komælk blive givet som drikkemælk af kop. Jeres dreng har dog ikke længere behov for den høje mængde fedt fra mælken, da han vil være dækket ind via den daglige kost, hvis han spiser nogenlunde varieret, og derfor anbefales det, at I giver ham letmælk og ikke sødmælk.

Han må også gerne tilbydes surmælksprodukter, det kan være neutral sødmælksyoghurt, A38 eller tykmælk med 3.5% fedtindhold. Hvis surmælksprodukter udgør en større del af hans indtag, så anbefales det, at I også her giver "letmælkstyperne", så han får letmælksyoghurt og A38 med ...

Annonce

... 1.5% fedtindhold.

Lige nu bør han ikke tilbydes mere end 1 dl. komælk som drikkemælk dagligt. Men i løbet af de næste 1-2 måneder, kan I øge hans indtag og samtidig skrue mængden af MME i hans aftenflaske ned. Den samlede mælkemængde bør ligge mellem 350-500 ml dagligt, og får han 350 ml mælk eller mælkeprodukt, vil han ofte være dækket rigtig fint ind og f.eks. få en stor del af sit behov for kalk dækket. Samtidig sikrer denne mængde, at mælken ikke tager plads op for anden mad.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Du skal altså ikke blande komælk og mme sammen, men blot begynde at give ham en lille kop mælk dagligt og lade ham vænne sig til at drikke mælk på denne måde direkte fra køleskabet og af en kop. Og stille og roligt kan han så få lidt mere i koppen og begynde at få f.eks. 2 kopper mælk dagligt samt en portion surmælksprodukt, og så er han fint dækket ind.

Rigtig meget held og lykke - og ha en rigtig dejlig fødselsdag! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla